torsdag, februari 07, 2008

Manderlay - igen

Jag har påpekat det förut och jag påpekar det igen: Lars von Trier är en av de få nu levande filmregissörer som har något väsentligt att säga. I en tid då vi bombarderas med dynga och drunknar i värdelös desinformation och man kan bli känd utan någon vettig anledning alls o.s.v., så måste vi ha hans filmer - som rening och odling. Han sade i en intervju från Cannes apropå ämnet slaveriet i USA ungefär så här: "Om inte jag skulle säga det, vem skulle då säga det?" Just det! Jag vågar hävda, att ingen annan nu levande filmregissör skulle ha klarat av att göra en lika originell, tankeväckande och kopiöst viktig film som "Manderlay". Ingen kan som han balansera så på slak lina utan att ramla ner och krossas. I händerna på någon annan regissör skulle denna film sannolikt ha blivit ett magplask, ett pinsamt pekoral. Lars von Trier lyfter oss upp mot högre rymder.
Jag har bloggat om denna film tidigare - här. Den är en av de absolut bästa filmer någon någonsin kan se. Lars von Trier är ett geni - om du frågar mig.

Jag måste få upprepa mig ibland när jag verkligen vill nöta in något i mina kära läsare...

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida