lördag, februari 02, 2008

Kristendom för ateister

Detta är en mycket läsvärd bok om verkligt viktiga frågor. Den är skriven i ungefär samma anda som och med en stil som påminner om Owe Wikströms böcker om ikonen i fickan, lovvärd långsamhet och Sonjas godhet (i Dostojevskijs "Brott och straff").
Titeln antyder att boken inte först och främst riktar sig till andra troende kristna. Här förklaras på ett mycket klart och redigt sätt hur författaren - själv präst i Allhelgonakyrkan i Stockholm - ser på detta med Gud, världens ondska m.m. Olle Carlsson har, kanske mycket tack vare ett "tufft bagage" med många "genomlevda erfarenheter", lyckats få många besökare till kyrkan - personer som vanligtvis inte har en tanke på att "få ut något" av ett kyrkobesök. De känner att han talar deras språk och förstår hur de tänker.

"Mitt ärende med den här boken är att förklara hur jag ser på kristen tro och vad jag menar är dess innersta och tidlösa budskap på ett sätt som jag hoppas ska nå fram till dig oavsett om du ser dig själv som tvivlare, troende eller till och med ateist." (s. 11) Han lyckas med sitt ärende, vill jag påstå.

Apropå naturkatastrofer av olika slag: "Att Gud skulle ha en avsikt med att 50 000 människor dör i en jordbävning är för mig oacceptabelt och står i strid med hur jag uppfattar Gud." (s. 24)

"I Nya Testamentet står det att 'Gud är kärlek'. Dessa tre enkla ord sammanfattar vad jag menar är kristendomens tidlösa budskap och kärna." (s. 33)

"För mig står det klart att Gud inte fördömer oss eller håller vår ondska emot oss, men det är oärligt att vi som människor inte tar ansvar för vår egen ondska, som bland annat lett till att vi skövlat den här planeten." (s. 64)

"Ordet djävul kommer från det grekiska ordet diabolos och betyder 'den som splittrar', förtalar eller anklagar. I Gamla Testamentet kallas djävulen för 'åklagaren'. Några av Guds namn i Bibeln är försvarsadvokaten och tröstaren." (s. 66) Här vill jag som enkel bloggare tillägga att mina privata erfarenheter av onda människor stämmer in på just den beskrivningen. Onda människor splittrar, förtalar, anklagar - och intrigerar, insinuerar och kommer med lögnaktiga antydningar samt smider onda planer. Jag undrar alltid: "Har de inget vettigare att syssla med?". De verkar ha hur mycket tid som helst att hitta på sattyg.

"Kärleken är aldrig något annat än kärlekens handlingar. Kärlek är ingenting om det inte tillämpas." (s. 126)

"En ung man som arbetat som dörrvakt berättade om vad han trodde skulle hända om Jesus skulle jobba som dörrvakt på något hippt ställe i Stockholm. 'Han skulle släppa in alla de som aldrig annars får komma in. De med fel kläder, de hemlösa, förlorarna, de utstötta.'
Jesus var en 'förlorare' i en yttre bemärkelse." (s. 181)

Om du vill läsa mera om bokens ämne och om Allhelgonakyrkan, så föreslår jag besök hos dessa hemsidor: Kristendom för ateister och Allhelgonakyrkan.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida