tisdag, februari 05, 2008

En motbjudande bok

Olika personer blir äcklade av olika saker. Själv blir jag äcklad t.ex. av detta:
Jag blir lika äcklad av detta som när jag läste ETC:s temanummer om De Rika. (Se t.ex. detta som delvis handlar om det.) Jag lånade boken med baktanken att jag skulle försöka förstå detta fenomen. Men jag ger upp efter att ha läst c:a 70 sidor. Jag vill inte längre förstå - ty jag blev bara mera äcklad ju längre in i boken jag kom.

I mitten av boken finns det en massa fotografier på personer som förekommer i den här svängen. Jag undrar stillsamt: Varför är de kända? För vem är de kända? Jag kände knappt igen en enda av dem. De kan mig veterligen bara vara kända inom en trång krets och kanske i ett par skvallertidningar. Ingen har väl någonsin sett dem t.ex. i Sveriges Television. Har de någonsin gjort något genuint altruistiskt? Har de t.ex. skänkt pengar till Stadsmissionen, till Röda Korset eller till något annat välgörande ändamål? Jag tror inte det. Det mesta av deras pengar har väl gått åt till helt egoistiska intressen. Och om de mot förmodan har skänkt pengar, så har det väl skett i ett sammanhang där det ger väldigt god PR - t.ex. i en stor gala på TV. De verkar vidare vara kända bara för att vara kända och för att kunna slösa med pengar. Men hur blev de kända och rika? En gåta.

Och jag är fortfarande lika vilsen. Vad får dessa människor ut av sina liv? Vad vill de? Vad tycker de? Vad vet de? Vad kan de? Vad är de bra på - förutom att slösa med pengar? Inte blir man mycket klokare av hemsidan. Jag har fått mina fördomar bekräftade. Jag misstänker starkare än tidigare att dessa människor faktiskt är väldigt ytliga. Något av det viktigaste i deras liv verkar vara att få pengar i rullning. Om man inte "shoppar" för flera tusen kronor i veckan, så är man inte "hipp". Om man har ett par skor på sig när man träffar person X första gången, så är det oerhört pinsamt om man har på sig samma par skor när man träffar person X andra gången.

Man måste känna sig inkluderad i en fin krets. Samtidigt måste man känna att en massa människor är exkluderade ur samma fina krets. Vem går tillsammans med vem till vilket ställe? Vem äter vad tillsammans med vem? Vilket märke har Y på sina byxor i dag? Var kan Z ha köpt sin klänning? Vem lämnar hetaste innestället tillsammans med vem? Etc. Jätteviktiga frågor! (Ironi)

Denna bok har på våra svenska folkbibliotek fått signum Oab. Det står för "Sociala strukturer". För mig hade boken lika gärna kunna ha fått signum Blg. Det står för "UFO".

Kom sedan inte och säg att jag bara är avundsjuk. Det handlar inte alls om det. Jag är inte ett enda uns avundsjuk. Jag har nämligen ett rikt liv utan att vara rik.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida