söndag, oktober 21, 2007

Lars von Triers "Manderlay"

Sedd:
Fullständig kapitulation. Vilka ord skall jag använda? Vad jag än skulle skriva skulle kännas fattigt och billigt. Men jag måste försöka.

Lars von Triers "Manderlay" är givetvis ett Mästerverk. Hur hade jag kunnat tro något annat?
Ett tag medan jag såg filmen tänkte jag ge den en svag femma. Jag tänkte, att den fladdrande handkameran skulle sänka betyget. Men sedan tänkte jag: Varför bry sig om ett skakigt foto? Vad kan man mera begära än ett alldeles förkrossande briljant manus och ett otroligt skickligt genomförande? Betyget kan bara bli ett: Full pott! Den här filmen måste i framtiden nämnas i samma andetag som man nämner de största dramer vi känner till. "Manderlay" står inte på något sätt efter "Kung Lear", "Hamlet", "Macbeth" eller något annat dramatiskt mästerverk. Jag håller med om detta och detta.

"Manderlay" får nästan "Gudfadern" att framstå som en tramsig bagatell. Jag är totalt knockad.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida