måndag, augusti 04, 2008

Den Store Journalisten - handfallen

Ursäkta, men jag kan inte inse storheten i kvällens TV-program Josefsson. Vi fick bl.a. följa hur Den Store Journalisten Janne for kors och tvärs genom Europa för att leta reda på en Zuzana som blev prostituerad och heroinist när hon var 13 år. Nu ville Den Store Reportern ta reda på vad som hade hänt med henne sedan år 2000. (Citat från hemsidan: "Ung, narkoman och prostituerad. 2000 hade 14-åriga Zuzana fängslats i Dubi i Tjeckien. Därifrån kommer många flickor till Sverige. Janne Josefsson letar återigen efter Zuzana i människohandelns Europa.")

Inte en enda tanke på vad han skulle göra ifall hon t.ex. skulle visa sig vara nära döden. Jag tycker programmet var smaklöst och obehagligt. JJ hade en följeslagerska/tolk med sig och hon verkade lika tafatt och bortkommen, hon.
När de efter mycket om och men lyckades hitta Zuzana, så var hon i ett mycket dåligt skick. Hon mådde pyton och hankade sig fram med stölder. Den Store Programledaren och hans medhjälperska stod handfallna som idisslande kor inför faktum: Zuzana var i en bedrövlig situation. Vad kunde de göra? Ingen kunde komma på något vettigt att göra.

Jag frågar mig: Vad var poängen med detta program? Vad ville JJ uppnå? Hade han inte alls någon "Plan B"? Trodde han att Zuzana skulle reagera så här?:
- Ja! Yippee! Här kommer en överfallsjournalist från Sveriges Television! Härligt! Han räddar mig ur misären! Han ger mitt liv mening! Hurra! Halleluja!

Nej, vad ville Janne Josefsson ha sagt med detta program? Jag tycker att programmet var något av det mest ryggradslösa och slemmiga program jag någonsin har sett. Kan man inte kräva större ansvar av en undersökande reporter? Det var pinsamt att se hur han försökte leka socialsekreterare ute på fältet och misslyckas så kapitalt. Får man leka så med en människas olycka?

Slutklämmen var att Zuzana en kort tid efter SvT:s besök hade försökt ta livet av sig - och misslyckats. Jag kan inte låta bli att tänka, att JJ och hans medhjälperska ingav falska förhoppningar som - när de smulats sönder - sedan ledde till självmordsförsöket...

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida