Intelligenta människor är ofta dumma. 2
Intelligenta människor är ofta urusla pedagoger. Därmed är de i mina ögon delvis dumma. De verkar utgå ifrån att alla andra människor har samma erfarenheter, bakgrund, preferenser och kunskaper som de själva. De kan säga: "Ja, men det vet du väl? Den där trevåningsbyggnaden i hörnet av Tegnérgatan och Ålandsvägen? Vi har ju kört förbi där en gång." Jaha? Och därmed är det tvunget att jag skall känna till det? Svar: Nej. Jag kanske tänkte på annat när vi passerade den byggnaden. Jag kanske aldrig registrerade den in i mitt minne.
Den urusla pedagogiken yttrar sig bl.a. i att de urusla pedagogerna tror att en liten delförklaring är hela förklaringen. Detta fenomen påminner mig om barnboken "Nasse hittar en stol" av Sven Nordqvist - som jag bloggat om här. Den boken innehåller mera livsvisdom än en hel bokhylla fylld av diverse låtsasdjupt bråte. Det märkliga är att i övrigt intelligenta personer som också diggar den boken kan vara urusla pedagoger. De har inte lärt sig läxan ordentligt. De har inte i tillräckligt hög grad tagit till sig bokens budskap. De fladdrar förbi som den balettdansande Sländan och tror att alla genast fattar allting. De begriper inte, att det finns andra - lika korrekta - sätt att tänka. De förstår inte heller, att deras delförklaringar inte är tillräckliga. De verkar tro, att ett pussel är färdiglagt när man har placerat hälften av pusselbitarna rätt.
Den urusla pedagogiken yttrar sig bl.a. i att de urusla pedagogerna tror att en liten delförklaring är hela förklaringen. Detta fenomen påminner mig om barnboken "Nasse hittar en stol" av Sven Nordqvist - som jag bloggat om här. Den boken innehåller mera livsvisdom än en hel bokhylla fylld av diverse låtsasdjupt bråte. Det märkliga är att i övrigt intelligenta personer som också diggar den boken kan vara urusla pedagoger. De har inte lärt sig läxan ordentligt. De har inte i tillräckligt hög grad tagit till sig bokens budskap. De fladdrar förbi som den balettdansande Sländan och tror att alla genast fattar allting. De begriper inte, att det finns andra - lika korrekta - sätt att tänka. De förstår inte heller, att deras delförklaringar inte är tillräckliga. De verkar tro, att ett pussel är färdiglagt när man har placerat hälften av pusselbitarna rätt.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida