lördag, augusti 02, 2008

Intelligenta människor är ofta dumma. 2

Intelligenta människor är ofta urusla pedagoger. Därmed är de i mina ögon delvis dumma. De verkar utgå ifrån att alla andra människor har samma erfarenheter, bakgrund, preferenser och kunskaper som de själva. De kan säga: "Ja, men det vet du väl? Den där trevåningsbyggnaden i hörnet av Tegnérgatan och Ålandsvägen? Vi har ju kört förbi där en gång." Jaha? Och därmed är det tvunget att jag skall känna till det? Svar: Nej. Jag kanske tänkte på annat när vi passerade den byggnaden. Jag kanske aldrig registrerade den in i mitt minne.

Den urusla pedagogiken yttrar sig bl.a. i att de urusla pedagogerna tror att en liten delförklaring är hela förklaringen. Detta fenomen påminner mig om barnboken "Nasse hittar en stol" av Sven Nordqvist - som jag bloggat om här. Den boken innehåller mera livsvisdom än en hel bokhylla fylld av diverse låtsasdjupt bråte. Det märkliga är att i övrigt intelligenta personer som också diggar den boken kan vara urusla pedagoger. De har inte lärt sig läxan ordentligt. De har inte i tillräckligt hög grad tagit till sig bokens budskap. De fladdrar förbi som den balettdansande Sländan och tror att alla genast fattar allting. De begriper inte, att det finns andra - lika korrekta - sätt att tänka. De förstår inte heller, att deras delförklaringar inte är tillräckliga. De verkar tro, att ett pussel är färdiglagt när man har placerat hälften av pusselbitarna rätt.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida