lördag, augusti 02, 2008

Skytte mot Bard

Just , Göran Skytte. Jag är trött på detta eviga tjat om Prideparaden. Vad är en parad? En pseudohändelse. En nullitet. "Larmar och gör sig till". Och Alexander Bard borde hålla ihop läpparna - alltid.

Nu blir jag väldigt inkorrekt... Vadå stolt? Gränserna flyttas. Vad blir nästa grej? "Jag älskar kiss och bajs - och är stolt"? Eller: "Jag tänder på seglarstövlar - och det går så härligt för mej i dom"? Eller: "Jag är så himla avvikande som någon över huvud taget kan bli - och jag är jävligt stolt för det"?

Etiketter:

8 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Är det detta han är rädd för, Skytte?
allasmutsigadetaljer.blogspot.com/2008/08/stockholm-kommer-ut.html

Glöm heller inte att Skytte en gång i tiden gick i rutig skjorta och hängslen och kallade sig kommunist.
Men nu tror jag han fått en liten släng av homofobi i alla fall. :-)

Bard må uttrycka sig dumt (det är ju hans stil), men jag tror inte några kristna behöver utsättas för några hatbrott för hans uttalandens skull.
De homosexuella däremot verkar fortfarande ha det rätt tufft:
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=808129&rss=1399

4:11:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

"Komma ut" och "komma ut"... Och regnbågens alla färger... Vadå? Är allting OK? När skall sadomasochister få en egen parad? När skall läderfetischister få en egen parad? Etc. Jag menar bara, att gränserna flyttas. Och det är kanske inte enbart bra.
Dessutom har ju Skytte rätt i sak. Det verkar vara helt OK att förlöjliga, håna och t.o.m. hata kristna, men f-n ta den som säger något ont om homosexuella.

11:49:00 fm  
Blogger Jah Hollis sa...

Jag trycker att principen ska vara att var och en får bli salig på sin tro likväl som var och en får ha sina intressen när det gäller sex.
Dock får detta aldrig gå ut över någon annan människa och hindra den människan att bli salig på sitt eget vis (vilket ju direkt utesluter att man blandar in barn för att ta ett exempel).
Men vad som är intressant i Skyttes krönika är, att han tydligen (den gamle kommunisten tittar fram?) har friserat sanningen om vad Alexander Bard har sagt.
Jag är ingen vän av Bard, men även han har rätt att bli riktigt citerad. Kolla här vad en bloggare jag har stort förtroende för har skrivit:
kyrkoordnaren.blogspot.com/2008/08/min-pappa-r-polis.html

2:53:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Hårklyverier. Bard har i alla fall sagt att han tycker kristendomen är dum.

7:43:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Jag tycker nog det är en viktig skillnad.
Skytte bygger sitt resonemang på ett citat han har dragit ut ur dess sammanhang. Det tycker inte jag är ett juste sätt att debattera.

8:13:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jag tycker inte han har förvrängt någonting. Bard menade ju faktiskt, att kristendomen är dum. Jag har sett väsentligt mycket fulare sätt att sno lösryckta citat ut ur deras sammanhang.

9:49:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Inte förvrängt, men uteslutit.
Bard ville väl framhålla att den rörelse han tydligen ansluter sig till (minns inte ens vad den heter) har vetandet, vetenskapen, som ledstjärna medan kristendomen har tron som sin grund.
Han ville väl framhålla att han tycker det är rätt att hålla på vetenskapen medan det inte är så smart att enbart tro på något.
Och det måste han väl ändå ha rätt att tycka och säga.

1:01:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Ja men, snälla nå'n... Det är ju det tro handlar om. Jag tror på Gud trots att jag inte kan bevisa hans/hennes existens. Jag vet inte om Gud finns, men jag tror. Har jag inte rätt att tycka och säga det utan att bli klassad som dum?

5:44:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida