fredag, augusti 01, 2008

Intelligenta människor är ofta dumma. 1

Ny följetong! Jag hävdar, att intelligenta människor ofta är dumma. Hur menar jag då? Jo, att de har svårt att tänka i andra banor. Intelligenta personer är ofta intoleranta mot andra sorters tänkanden. Deras motto verkar vara "It's my way or the highway". De har liten eller ingen förståelse för andra sätt att tänka.

Hur ofta har vi inte lyssnat på "smarta" personer som skall förklara något tekniskt knepigt? Det har väl snart sagt varenda individ råkat ut för. De förklarar och förklarar, men man blir ändå inte mycket klokare. Det beror på att de befinner sig inne i sina "logiska tankebubblor" och vi befinner oss inne i våra dito. För dem verkar det alldeles kristallklart, men vi fattar noll. Då tycker de, att vi är klent begåvade. Men i själva verket är det de som är fackidioter.

De här låtsasintelligenta människorna påminner mig om "Vad skall bort?" i "Fem myror är fler än fyra elefanter". De är så enkelspåriga att de bara ser en enda möjlig lösning. De förstår inte att olika svar kan vara lika relevanta. De är intelligenta och samtidigt dumma.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Det här tänkte jag mycket på när jag pluggade, särskilt under mina år på historieinstitutionen. Folket där kan mycket men har samtidigt inte förstått någonting. Dogmer är aldrig bra och allra smartast är kanske den som kan säga de vackra orden "det visste jag inte" och våga lära sig något nytt.

1:44:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Ja! Det finns mattesnillen som knappt begriper hur man steker ett ägg.

11:11:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida