lördag, januari 26, 2008

Dreyers "Vredens dag"

Sedd:
Jag fick låna Dreyers "Vredens dag" av en snäll kollega. Detta är stor filmkonst. Det känns frestande att bara knycka en del av det jag skrev här. Jag har nu blivit ännu mera övertygad om att Dreyer måste ha påverkat flera andra stora filmregissörer.

Filmen är knappast ägnad att göra dig glad. Den är ungefär så långt bort från "Göta kanal eller Vem drog ur proppen?" som man kan komma. Och det tackar jag för. På den här sidan får filmen en fyra på en femgradig skala. Det känns riktigt. Filmen ställer flera knepiga moraliska frågor och bankar oss inte i huvudet med Det Enda Rätta Svaret. En gammal kvinna blir anklagad för att vara häxa (Filmen utspelar sig på 1600-talet i Danmark) och hon känner sig orättvist behandlad eftersom en annan kvinna som också blev misstänkt för att vara häxa blev benådad. Den gamla kvinnan blir så småningom bränd på bål - men innan dess svär hon att hämnas på den präst som dömde henne till döden. Nu skall jag inte avslöja för mycket, men fortsättningen blir ingen lekstuga. Här flirtar vi inte med publiken i onödan. Lars von Trier har tagit den fallna manteln.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida