lördag, december 01, 2007

Dreyers "Ordet"

Sedd:
Ett mästerverk. Adjektiven känns slitna. Att kalla denna film av Carl Theodor Dreyer mäktig känns som en plattityd. Att beskriva den som stark och omtumlande känns torftigt. Det här handlar om mycket stor konst. Och ändå: jag kan tänka mig, att det är lätt att göra parodi på den här filmen. Någon gång kom jag på mig själv med att tänka på After shave & Galenskaparna. De gjorde en kortfilm som drev med allt tungsinne och överdramatiserat skådespel i gamla svartvita svenska filmer. Jag tror att den hette "När danskarna kom till byn" och visade hur man kan göra en höna av en liten fjäder.

Men "Ordet" gör man inte parodi på. Då kan man lika väl göra parodi på verk av Michelangelo, Leonardo da Vinci, Shakespeare, Balzac, Mozart, Beethoven m.fl. Fotot är stundtals lika bra som målningar av Rembrandt. Det är långa tagningar med eleganta små panoreringar. Det skulle inte förvåna mig om Fellini och Bergman har påverkats av "Ordet". Det verkar helt uppenbart, att Lars von Trier har gjort det.

Betyg? Det finns olika tycke och smak. Själv ger jag denna film en svag femma. Med lite klippning hade det blivit en stark.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida