onsdag, januari 23, 2008

Torgny Lindgren gäst i Babel special

Torgny Lindgren gjorde ett bra intryck i Babel special. Det finns mycket jag håller med honom om. Även jag har stort intresse av nyheter och jag kan bli fascinerad av Guinness rekordbok. Jag instämmer när han påstår, att man skriver för sina medmänniskor. "Skrivandet är en handling av medmänsklighet". Mycket snyggt formulerat. Nå. Det finns som sagt mycket som förenar oss.

Men när han påstår att metaforer är en styggelse, så vill jag inte nicka instämmande. Jag tycker tvärtom att metaforer och liknelser har ett pedagogiskt värde. Det kan finnas saker och förhållanden som blir närmast omöjliga att förklara om man inte använder liknelser.

Etiketter: ,

4 kommentarer:

Blogger Madicken sa...

Torgny är en levande kulturskatt! Metaforer kan missbrukas av vissa författare då de staplar dem på varandra så läsaren kommer helt vilse!

11:32:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Sant. Samtidigt använde sig Jesus av många liknelser. De har aldrig stört mig.

5:24:00 em  
Blogger Madicken sa...

Jesus använder liknelser med finess!

11:25:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Just det.

4:18:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida