fredag, januari 25, 2008

En ganska umbärlig bok om Cohen

Det finns tyvärr inte så många böcker skrivna om Leonard Cohen, hans liv och verk. Det finns betydligt mera skrivet om - jämförelsen är nästan oundviklig - Bob Dylan. Jag hade väl inga särskilt höga förväntningar på den här boken:
Jag blev varken negativt eller positivt överraskad. Jag lägger ifrån mig boken med ett "Jaha". Den här recensionen uttrycker det jag har på hjärtat efter läsningen. Ett exempel där jag är helt överens med recensenten citerar jag här:
"Det svåraste med den här boken är emellertid att författaren så ofta framhäver sig själv, om han så blandar och ger av minnen eller betonar den unika vänskapen. Just det senare är ett omkväde, manifesterat i bilder dessutom: PL med Cohens dotter i knäet, dedikation till PL av romanen ”Älsklingsleken”. Här finns också foton av Lindforss ex-partners. Söta flickor, men vad gör de i en bok som ska handla om Leonard Cohen? Musor på färden. Jag kliar mig i huvudet."
Precis. Det blir närmast pinsamt när boken långa stunder handlar mera om Lindforss själv än om Cohen.

Den definitiva biografin om Leonard Cohen återstår att skriva. Den här boken gör nästan varken från eller till.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida