lördag, november 22, 2008

Totalt likgiltig nördupplysning

När jag startar datorn på jobbet, så kommer följande meddelanden upp:
"Datorinställningar tillämpas..."
och
"Startskript körs..."

Jaha? Och? Vad har jag för nytta av att veta det? Man hade lika gärna kunnat skriva:
"Vänta. Datorn är snart klar för användning."

Det är lika tröttsamt varje gång som folk tar för givet att alla människor har exakt likadana intressen. Jag är inte det minsta intresserad av hur en dator fungerar. Jag är bara intresserad av att den fungerar.

"Datorinställningar tillämpas"... Vilka andra inställningar kan tillämpas? Mikrovågsugnsinställningar? Klockinställningar? TV-inställningar? Vad?

"Startskript körs"... Vad annat kunde man ha "kört"? Startpaket? Självskript? Startskrift? Vad?

Om jag skulle formulera mig lika nördigt, så skulle jag bli betraktad som en fåne eller som en störd figur. Jag hade kunnat skriva "Georg Lukács' reifikationsteori är i vissa ideologideskriptiva sfärer ekvivalent med Jean-Paul Sartres alienationsdiskussioner. Dock, där Lukács var hegelian, så var Sartre kierkegaardian. Vi ser alltså att, i samma stund som Brecht utkristalliserade Verfremdungsbegreppet blev scenkonsten åskådliggjord som en autografisk adaptation av realismens tillkortakommanden."
Jaha? Och? Vem skulle begripa mig?

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida