lördag, november 22, 2008

En provokation

Jag tror, att jag blir mera och mera misantrop. Se bara på bloggosfären. Jag är besviken. Jag hade hoppats på flera spännande och intressanta bloggar - och att det skulle avspegla sig i statitisken över mest besökta bloggar och mest sökta begrepp. Men kolla statistiken i Bloggportalen! Det är ingen särskilt uppmuntrande läsning. Många bloggar tycks locka fram det sämsta hos oss människor.

Bloggvärlden avslöjar hur uselt det är ställt med folks debatteringskonst. Man håller sig inte ofta till ämnet utan man går hellre till personangrepp. Många tjafsar om yttrandefrihet och åsiktsfrihet, men varför skall vi andra stillatigande acceptera rena dumheter? Alla åsikter är inte lika justa. Svenska folket borde gå en obligatorisk kurs i hur man argumenterar med vett och etikett. Det finns flera böcker som handlar om argumentationsteknik. Gå, svenska folk, och låna dem på ditt bibliotek eller köp dem i en bokhandel.

Medelsvensson, du är usel på att debattera. Du är helt kass på att lyssna och du pratar hela tiden i munnen på någon annan. Ingen får prata till punkt. Du kan inte tänka dig in i någon annans tankevärld. Du vill bara framhäva dig själv och dina åsikter. Du är inte beredd att ändra ditt synsätt det minsta lilla.

Nu väntar jag mig personangrepp. Någon kommer förr eller senare att kalla mig fascist eller jävla gnällgubbe eller något liknande nedsättande. Kanske blir jag t.o.m. hotad.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida