söndag, november 23, 2008

Kittla Bill

Sedda:
och:
Tja, jag vet inte... Inte är jag särskilt imponerad, inte. Jag tycker det är mest fjantigt med alla överdrivna fäktscener. Här är Tarantino så övertydlig att det blir fånigt. Visst - filmerna kryllar av tekniska finesser, men i min bok räcker inte det. Många filmkids brukar framhäva de smarta dialogerna i Tarantinos filmer. Så himla smarta var de inte i de här båda rullarna.

Trots att dessa filmer innehåller extremt mycket grovt våld - där man hugger armar och huvud av varandra - så är de inte särskilt chockerande. Meningen är väl att man skall sitta som på nålar och nästan kissa på sig av rädsla. Ingen risk. Det myckna våldet blir löjligt till slut. Om det var meningen, så har Tarantino lyckats.

Om filmerna var avsedda att "skrämma skiten ur dig", så har de inte lyckats. Då är de pekoral. Jag anser, att Tarantino borde se några riktigt tungsinta filmer av Ingmar Bergman och ta lärdom av dem. Kombinera Bergmans allvar med Tarantinos klippteknik m.m. så har vi ett mästerverk!

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida