fredag, februari 22, 2008

I sänk

De här båda böckerna duger kanske som tidsfördriv. Men jag litar inte på dem. Jag gjorde först ett test i den här:
... och därefter ett annat test i den här:
Det var åratal sedan jag tittade i de här böckerna, så jag antar att jag inte kom ihåg de rätta svaren. Hur som helst: på ett av testen fick jag alla rätt utan att använda hela den stipulerade halvtimmen. Det skulle enligt Eysenck betyda, att jag har en IQ som är så hög att den knappt går att mäta. Nonsens! Det är ungefär lika stolligt som det jag tidigare beskrev här.

För övrigt kan man ju undra varför Eysenck ofta krånglade till saker alldeles oerhört i onödan. Låt mig ge ett exempel.

I en "Lekstuga för snillen" har han denna uppgift:
"Sätt in det tal som fattas.
2 20 42 68 ?"

Hans lösning lyder så här:
"Tag serien 8 10 12 14 16
Kvadrera: 64 100 144 196 256
Dividera med 2: 32 50 72 98 128
Drag ifrån 30: 2 20 42 68 98"

Min lösning lyder så här: Utgå från 2, lägg först till 18, lägg därefter till 22, lägg därefter till 26, lägg därefter till 30. Den summa du adderar ökar alltså med 4 varje gång.

Jag säger som Bob Dylan på en historisk konsert: "I don't believe you!". Jag är ett levande bevis på att Eysenck hade fel.

Etiketter: , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida