måndag, februari 18, 2008

Hyllningar från 1200-talet till jungfru Maria

Jag bekänner: jag är ganska fåfäng. Jag gillar att äga märkvärdiga saker som inte finns hemma hos varenda Svensson. Den här CD:n är garanterat inte vanligt förekommande i svenska hem. Jag fick den av en bekant för ett par år sedan. Jag får väl också erkänna att den inte rullar i CD-spelaren varje dag. Nå, så här ser den hemmagjorda framsidan ut:
Och så här ser den hemmagjorda baksidan ut:
1982 gav Lars Gustafsson ut en diktsamling som hette "Världens tystnad före Bach". Vad menade han med det? Världen var definitivt inte tyst före Bach. Det här albumet är ett bevis på det.

Fakta om Alfonso X finner du t.ex. här och här. Man skulle kunna få intrycket att han var en typisk renässansmänniska - om det inte vore för att han levde långt före renässansen. Här hör vi musik från 1200-talet. Långt borta och nära! En del tongångar är tidlösa och går s.a.s. fortfarande hem. En del andra tongångar låter väldigt passé, om uttrycket tillåts. En del låter orientaliskt, en del klingar europeiskt, ungefär som folkmusik från något medelhavsland.

Clemencic Consort spelade de sex första styckena med västerländska instrument från den aktuella tiden. Mohammed Briouel och The Andalusian Orchestra of Fes spelade de sex följande styckena med arabiska instrument. De tre sista styckena spelades slutligen av The New London Consort, med västerländska instrument från tiden i fråga.

Det här är "multikulti" med sisådär 750 år på nacken!

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida