måndag, januari 28, 2008

Ett lysande coveralbum

Jag är inne i en period då jag hellre "hissar" än "dissar". Om det fortsätter så här, så får jag väl byta namn på bloggen och dessutom byta webbadress. Nå, nu är det dags igen.

Jag trodde inte, att man kunde göra så hemskt spännande covers på Cohenlåtar. Jag hade fel. Den här plattan är helt gudomligt bra:
Du kan se vilka låtar som är med och vem som framför dem - här. Då får du dessutom en vettig recension. Det är bara att instämma: "Nearly every song is a definite highlight". Det här albumet är sanslöst bra. Jag utnämner det härmed till tidernas bästa coveralbum med flera artister. (Det bästa coveralbumet med enbart en artist är Bryan Ferrys "These foolish things".) Rätta mig om jag har fel. Det enda spåret som jag har lite svårt för här är "Famous blue raincoat" med The Handsome Family. Sångaren verkar ha fått både Cohenkomplex och scenskräck samtidigt och han känns liksom inte stor nog för rocken.

Beth Orton och Perla Batalla är mina favoriter bland sångerskorna - de gör mig tårögd. Att Beth Orton var bra visste jag redan innan, men Perla Batalla var mig tidigare obekant. Hon knockade mig direkt. Och Antony... Oj! Han verkar lägga ned hela sin själ i sin sång.

Summa summarum är denna platta överraskande bra. Betyget kan bara bli ett: en femma på en femgradig skala!

Etiketter: ,

4 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Denna är väl inte så dålig:
www.amazon.co.uk/Famous-Blue-Raincoat-Jennifer-Warnes/dp/B000024QBF

12:30:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Hmm. Måste ta och kolla in den här skivan. Antony har otroligt personlig och uttrycksfull röst. /Janne

6:20:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jah Hollis: U must be kiddin'. Den är lysande!
Janne: Gör det! Du kan inte ångra det.

7:02:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Ja, ja tänkte väl det.
Och så Robben Ford på gitarr:
www.youtube.com/watch?v=DinvTZ85OtI

4:33:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida