torsdag, oktober 18, 2007

En makalös sistascen

En av filmhistoriens bästa slutscener finns här:
Sådana här filmer görs nästan aldrig längre. Det här slutet hade i 99 fall av 100 bantats ned till kanske halva sin längd, om modern klippteknik skulle ha använts. Men det var inte det som var det viktiga här och nu. Vad jag egentligen skulle skriva om är den absolut sista scenen. Den är magnifik! Den har också bildat skola för en hel del andra filmregissörer. Att vända sig om och titta rakt in i kameran! Att förstöra illusionen så...

Truffauts film "De 400 slagen" har jag gillat hela livet ända sedan jag såg den första gången på någon filmstudiovisning när jag var tonåring. Jag minns inte hur många gånger jag har sett den, men jag lär nog aldrig tröttna på den. Jag identifierade mig delvis med den lille Antoine Doinel. Och hela mitt liv har jag varit fascinerad av stränder. (Se även denna gamla post.)

"De 400 slagen" har satt djupa spår i filmhistorien. Kolla bara här och välj "Referenced in", så lär du kunna instämma.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida