lördag, oktober 20, 2007

Både och

I dag har jag varit både grovarbetare och intellektuell. Först rev jag ut badrummet nere. Alla våtrumstapeter skulle bort och därefter hela den fastlimmade badrumsmattan. Det tog flera timmar och ett par plåster.

När badrummet var utrivet och färdigt för överlämning åt proffsen (som kliver in på arenan i nästa vecka), så trädde jag in i min intellektuella roll. Jag har skrivit ett förslag till föredrag som jag skall hålla på tisdag. Det har alltså ett par dagar till förfogande att växa till sig. Jag har upptäckt, att om det är något jätteviktigt jag skall göra, så skall jag förbereda det väl och "sova på saken". Även om jag nu tycker att föredraget ser bra ut i skrift, så kan det mycket väl hända att jag dömer ut det i morgon. Oftast blir det bättre efter en eller ett par ändringar.
Man ser saker och ting med andra - klarare - ögon efter en natts sömn.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Har upptäckt samma fenomen vad gäller problemlösning. Det undermedvetna är bra märkligt!
("Att sova på saken" - ofta visar det sig att de gamla talesätten träffar mitt i prick.)

7:53:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Just det! Antagligen är sömnen en sorts defragmentering för hjärnan.

9:47:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Håller med om det där med sömnen. En stressforskare sa att när vila från det pågående får ske vaknar hjärnans intuitivitet (heter det så?). Det är då de goda idéerna kommer.
Det händer t ex när man kör bil, tar en lillpaus eller städar.
Jag har en mycket prydlig verksad.
Concrete Kid

7:51:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida