torsdag, november 02, 2006

Ett Herbie Mann-album

Ingen skivsamling är komplett utan minst en platta av Herbie Mann. Jag föll för hans musik redan 1969 då "Memphis Underground" kom ut. Sedan dess har jag betraktat honom som den bäste pop-rock-soul-funk-jazzmusikern på tvärflöjt. Jag har nio album med hans musik och det här är ett av dem som jag tycker bäst om:
Det kom ut 1970 och nu ser jag att allmusic ger det nästan full pott: fyra och en halv stjärna av fem möjliga. Då kan jag vara överens med allmusic - annars kan vi ibland ha väldigt olika uppfattningar.

Sex låtar att digga. De längsta är de bästa. Den allra längsta är tio minuter lång. Den är dessutom i mitt tycke en grymt bra cover. Jag vill påstå, att den är bättre än originalet - och då är det bra: Lennon&McCartneys "Come together".
Muscle Shoals Sound Studios har en intressant historia. Och producenten Tom Dowd var inte vem som helst. Respekt.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida