måndag, oktober 30, 2006

Abdullah Ibrahim

Här svänger det bra - det påminner inte så lite om Paul Simons "The Rhythm of the Saints". En musiklärare jag var bekant med lånade den här plattan (från 1980) av mig och hans omdöme blev ungefär: "Det är inte så stilrent, men det är i alla fall en massa spelglädje".
Abdullah Ibrahim var tidigare berömd under namnet Dollar Brand och då var han känd/ökänd för ett väldigt hårt anslag på pianotangenterna. 1962 flyttade han från Sydafrika till Schweiz där han blev upptäckt av Duke Ellington. Övertalad av Duke åkte Dollar Brand till USA 1965 och han fick spela med Dukes orkester under flera konserter på ostkusten - en stor ära. På plattan här var han närmast en sorts multiinstrumentalist - han spelade keyboard, sopransax och congas med samma goda humör.

Jag såg en TV-dokumentär om honom för något år sedan. Han gjorde ett mycket sympatiskt intryck på mig. Kanske berodde det delvis på att han är djupt religiös. Det tilltalar mig långt mycket mera än när artister av olika slag påstår sig vara ateister eller humanister eller new ageare eller vad de nu vill använda som etikett.

Här har du slutligen en intressant recension av en annan platta - en recension där man hänvisar till detta speciella album.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida