onsdag, november 01, 2006

Mörkrets hjärta

Här hade jag tänkt lägga in en bild på omslaget till Joseph Conrads bok "Mörkrets hjärta". Det smög sig. Blogger krånglar igen. Jag struntar i bilden och skriver ändå. Alltså: den boken är så överskattad. Jag köpte den på bokrean i februari 1992, antagligen för att stila litet. Det skulle ju vara så intellektuellt och fint att ha den boken hemma i sin bokhylla, hade jag förstått.

Äsch, jag säger bara: titta hellre på filmen "Apocalypse now". Det ger mera och det är framför allt mera spännande. Boken är i mina ögon nära nog ett pekoral. En konstig tjomme som blir tokig av att vara ensam inne i regnskogen. So what? Så här skrev jag inuti boken efter att ha läst den - strax efter inköpet: "Jaha. En av världens bästa böcker? Ett pojkboksäventyr? Många böcker är bättre skrivna, är mer läsvärda, är djupare etc. En av världens mest överskattade böcker! Tillbedjarna har övertolkat den - de har läst in djupa saker som inte finns där."

Jag ser ingen anledning nu att ändra åsikt.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag lästre boken för rätt många år sen, tyckte bara att den var tradig, varken mer eller mindre.

7:08:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Just det! Den är väldigt tradig. Man kanske kan använda den som sömnpiller.

7:32:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida