onsdag, maj 27, 2009

Lite om Lila

Jag hade fyllt år några dagar tidigare och inte fått den i födelsedagspresent - trots att jag hade önskat så. Därför gick jag till bokhandeln och köpte mig ett exemplar. Har jag väl bestämt mig för något, så är jag svår att stoppa. Således köpte jag denna bok i slutet av år 1992.
Eftersom jag tyckte väldigt bra om "Zen och konsten att sköta en motorcykel" (bloggad om här), så hade jag höga förväntningar på den här boken. De infriades inte riktigt. "Lila" blev en liten besvikelse. Kanske skulle jag uppskatta den bättre nu. Jag har inte läst den igen, men jag har tack och lov gjort en del markeringar på vissa sidor. Låt mig alltså citera.

"Indianer pratar inte för att få tiden att gå. När de inte har något att säga, säger de ingenting. När de är tysta, verkar de en smula olycksbådande. Inför denna indianska tystnad blir vita ibland nervösa och känner sig tvingade att av hövlighet och vänlighet fylla tystnaden med småprat som ofta säger ett och menar ett annat. Men dessa väluppfostrade omskrivningar i aristokratiskt europeiskt tal är 'tal med kluven tunga' för indianerna och gör dem rasande. Det sårar deras moralkänsla. De vill att man antingen ska säga sin mening rakt ut eller hålla tyst." (s. 51f)

"En vetenskap som inte generaliserar är ingen vetenskap. Tänk er att någon sagt till Einstein: 'Du kan inte säga "E=mc2". Det är för generellt, för reduktionistiskt. Vi vill bara ha fakta i fysiken, inte all den här högtravande teorin.' Helt knäppt. Ändå är det just det man säger inom antropologin.
Fakta utan generaliseringar är bara skvaller." (s. 62)


"Ty kvalitet är moral. Skriv upp det. De är identiska storheter. Och om kvaliteten är den primära verkligheten i världen så betyder det att moralen också är den primära verkligheten. Världen är primärt en moralisk ordning." (s. 108)

"Dantes kristna helvete är ett liv efter detta fyllt av eviga plågor, men zens helvete finns i denna världen här och nu, och består i att man ser liv runt omkring sig, men inte kan delta i det. Du förblir för evigt en främling i ditt eget liv därför att det finns något i dig som håller dig tillbaka. Du ser andra som badar i livets flod runt omkring dig, medan du bara kan suga i dig genom ett smalt sugrör och aldrig tycker att du får nog." (s. 276)

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida