söndag, maj 24, 2009

En lärare per elev?

Var skall man dra gränsen? Nu höjs det röster till höger och vänster om att särskilt begåvade elever skall få gå i särskilda elitklasser. På andra håll höjs röster för att elever med diverse handikapp skall få särskilt stöd. Elever med Aspergers syndrom skall kunna kräva särskild undervisning, elever som har sällsynt lätt för matematik skall kunna kräva särskild undervisning etc. Varför höjs inte röster för specialundervisning särskilt utformad för sällsynt konstnärligt begåvade elever? Varför skall just mattesnillen daltas extra med? Varför kan inte en 14-årig tjej som visar sig vara extremt duktig på tennis få en särskild tennisutbildning? Varför kan inte en 13-årig tjej som är ett musikaliskt underbarn få en särskild musikerutbildning? Och var går gränsen för handikapp? Varför finns det ingen särskild skola för färgblinda? En särskild skola för allergiker? En särskild skola för klumpiga? Etc. Behöver jag ge flera exempel? Måste vi ha en lärare per elev?

Vad är egentligen "en skola för alla"? En skola där alla skall ha lika goda möjligheter att lyckas och trivas måste väl vara en skola där undervisningen är individuellt anpassad för varje enskild elev? Hur skall vi kunna lyckas med det? Vad är integration? Vad är segregation? En skola där varje elev har var sin lärare är väl en segregerad skola?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida