onsdag, december 17, 2008

1001 böcker

Jaha. Så har nu tredje delen i 1001-böckerna dykt upp. Tidigare har vi kunnat läsa om filmer och album. Den här tredje delen känns ganska umbärlig. Jag måste hävda, att jag känner mig både besviken och lurad.
Boken känns som ett hastverk. Jag vill ta till uttrycket "Fort men fel". Göran Hägg och hans stab verkar tycka att det inte spelar någon större roll vad man läser, huvudsaken är att man läser. Jag kan inte hålla med om det.

En recension i "Svenskan" slår huvudet på spiken. Jag har egentligen inte så mycket att tillägga till den recensionen. Jag tycker urvalet i "1001 böcker du måste läsa innan du dör" är ett besynnerligt urval - godtyckligt, nonchalant och mycket diskutabelt. Det blir snedkantringar både åt triviallitteratur och alldeles för mycket svensk litteratur. Man skriver på något märkligt sätt både snobbigt och populistiskt. Man fnyser på näsan åt den ovane läsaren samtidigt som man flirtar med honom/henne. En annan redaktion med en annan "huvudredaktör" hade kunnat åstadkomma en mycket mera seriös och tillförlitlig guide.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida