torsdag, maj 29, 2008

1001 album

Den här boken är givetvis en sådan bok man måste äga. Men jag beväpnar mig med tålamod och väntar med inköp tills den kommer på rea. Av omslaget ser vi genast att Lennart Persson har varit inblandad. Gott. Han har valt ut 30 svenska album som han tycker platsar i denna kommenterade förteckning. (Fyra andra svenska album fanns med från början i det engelska originalet.) Lennart menade - och man förstår honom - att det var svårt att begränsa sig till 30 svenska album. "Jag tröstar mig med att jag ändå har lyckats luckra upp den anglosaxiska dominansen." (s. 9)
Boken börjar - fräckt! - med Frank Sinatras "In the wee small hours" från 1955 och slutar med The Good, The Bad & The Queens album med gruppens namn från 2007. Albumen presenteras i den ordning de gavs ut. Många album ägnas vardera en halv sida, många ägnas vardera en hel sida och i mindre vanliga fall tar ett album ett helt uppslag i besittning. Att det inte bara är pop- och rockalbum som blir omnämnda blir vi varse snabbt. Här förekommer t.ex. album av och med Duke Ellington, Count Basie, Thelonious Monk, Miles Davis m.fl. - namn som vi känner igen från jazzen. Det hedrar de ansvariga till denna "bibel" på 960 sidor - "Nittio av världens främsta kritiker" (enligt bakre pärmtexten).

Man kan ju alltid ha synpunkter på sådana här urval. Det kommer alltid att finnas surdegar som menar att urvalet är fel. Det kommer alltid att framföras kritik av sorten "Det är orättvist att Dylans 'Blonde on blonde' bara har fått en halv sida när Van Halens 'Van Halen' har fått en hel sida". O.s.v. Men låt oss lämna sådant tjafs åt sidan. Den här boken är helt enkelt helt underbar.

Här finns sådant stoff som jag blir förtjust över att kunna instämma i - jag tycker exakt likadant! Och här finns fakta som jag inte hade den blekaste aning om. Layout, disposition, bildmaterial, faktaupplysningar etc. - allt är så grymt bra. Jag blir nästan mållös. Det här är så perfekt att jag är nära lipen. Boken skapar en nästan oemotståndlig lust att köpa alla album den nämner. Betyget blir därför givetvis en femma på en femgradig skala. Gack och läs!

Etiketter: , ,

3 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Den här fick väldigt blandad kritik när den släpptes, men du är alltså positiv? Mackdelen är att såna böcker brukar vara väldigt dyra, fördelen är att de brukar dyka upp på bokreor. Tror jag väntar tills dess.

2:40:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Never mind the critics.

3:04:00 em  
Blogger Pierre Falk sa...

Jag har bläddrat i boken på Dilbergs. Och vitt habegär väcktes till liv. Jag resonerar som du, den får vänta till någon rea.

8:00:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida