söndag, november 30, 2008

Art for art's sake

Det är gott att ha kollegor med god smak. Den här musik-DVD:n har jag fått låna av en sådan kollega:
Gott folk, är det bra eller är det bra? Trumslagaren Art Blakey var inte bara duktig på trummor; han var även bra på att omge sig med makalösa musiker. När man ser och hör den här filmen, inspelad vid en konsert i Tokyo och en i London 1965, så kan man allvarligt börja fundera på om inte jazzen var som allra bäst just då. Så mycket spännande jazz som spelades mellan, säg, 1955 och 1965! Det här är så bra, att jag blir mållös. Man måste jämföra med det absolut bästa som har åstadkommits inom jazzen, det är min amatörmässiga åsikt.

Inte nog med det. Jag har mina aningar om att många av nutidens jazzmusiker försöker fånga den magi som uppstod inom jazzen vid den nämnda tiden. Jag tror, att många musiker håller med mig om att det som skapades då inte går att överträffa. Så'na kompositioner! Så'na musiker! Så'na solon! Det är bara att buga och tacka.

Favoritbitar på denna DVD? Ja: "Dat Dere" (som Monica Zetterlund sedan gjorde på svenska - "Va' e' de' där"), "Moanin'" och "The Egyptian".

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida