lördag, november 29, 2008

Konst eller konstigt?

Ursäkta mig, men jag icke förstå. Jag kan inte se vad det är som gör Lars Vilks till en stor konstnär. Vad har han egentligen åstadkommit? OK, jag kan erkänna att han är en konstteoretiker som man inte bara kan nonchalera. Han har skrivit en hel del intressanta saker om konst. Men hans betydelse som konstnär? Tillåt mig tvivla.

Att han kan reta gallfeber på folk och att han är en "stor" provokatör må väl vara hänt. Men jag har inte sett en enda bra teckning som han har gjort. Jag har inte sett en enda bra målning som han har gjort. Jag har inte sett en enda bra staty som han har gjort. Är jag blind? Tror inte det. Och med "bra" menar jag att det krävs viss konstnärlig talang och ansträngning kombinerat med ett väl utvecklat estetiskt sinne för att kunna åstadkomma något liknande. Hans rondellhund hade jag kunnat teckna lika bra själv. Jämför Vilks med Rembrandt, Caravaggio, Matisse, van Gogh, Dali eller vem som helst av de stora målarna. Jämför Vilks med Rodin, Thorvaldsen, Eldh eller någon annan av de stora skulptörerna. Är Vilks lika bra? Knappast.

Förklara för mig. Vari består hans konstnärliga storhet? Att dra i gång stora projekt och "events" och "performances" och annat som väcker rabalder och skapar rubriker - är det stor konst? Berätta för mig. I mitt tycke är det mera konstigt än vad det är konst.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida