lördag, november 29, 2008

Patent sökes på idé om kontrastverkan

En av mina "käpphästar" här i livet är att kontrastverkan är bra. Jag menar, att kontraster - eller kanske snarare tydliga skillnader - underlättar och förtydligar i olika sammanhang. De kan ha en pedagogisk poäng.

Exempel? Ja: hur begåvat är det t.ex. med svart text på svart botten? En förutsättning för att en text skall vara läsbar är kontrastverkan.

Flera exempel? Ja: hur klyftigt är det med all information i samma typsnitt, i samma storlek, med samma stil etc. på en saftflaska? En väldigt viktig information på en saftflaska är hur många delar vatten som skall blandas med en del saft. Om den informationen försvinner bland all annan information, så är informationen på saftflaskan dumt utformad. Den informationen borde sticka i ögonen så markant att ingen kan missa den ens vid en hastig blick.

Mera? Ja: om jag hade varit designer, så hade jag gjort koppar och muggar med kontrastverkan på insidan. Vad menar jag? Jo: insidan av en icke genomskinlig kopp eller mugg bör ha vertikala linjer i olika färger, t.ex. rött och gult. Varför det? Jo: då vet man alltid hur mycket vätska det är kvar i koppen/muggen. Du ser lätt om koppen/muggen är t.ex. halvfull med kaffe eller mjölk eller te eller något annat drickbart - under förutsättning att de vertikala linjerna går ända ned i botten. Däremot är det fortfarande knepigt att avgöra hur mycket vatten (eller gin eller vodka m.m.) det är kvar, men det är en smäll man får svälja (Vitsigt). Är det då viktigt att linjerna är vertikala? Ja, det är det. Kan de inte lika gärna vara horisontella? Nej, det fungerar inte lika bra. Vertikala linjer skall det vara. Håll med om att en sådan kopp/mugg är väldigt tydlig! Härmed tar jag patent på denna geniala idé.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida