lördag, september 27, 2008

Språkpolisen ingriper

Ha! En av detta lands mest kända journalister - och hon är dessutom professor - uttryckte sig fel i TV4. Stina Lundberg Dabrowski intervjuades av Lasse Bengtsson och hon sade: "Jag tillhör en av dem (...)".

Vad är man om man tillhör en i en grupp? Köpt? Slav? Att uttrycka sig på det sättet är klantigt. Antingen säger man "Jag är en av dem som (...)" eller säger man "Jag tillhör dem som (...)" Det är aldrig, aldrig, aldrig korrekt att säga "Jag tillhör en av dem (...)" - såvida inte man menar att man är ägd av någon i en grupp eller samme någons slav.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Det är väl en klassisk kontamination av "Jag tillhör dem" och "Jag är en av dem".
Professorstitlar tycks för övrigt delas ut i parti och minut i dag.

2:00:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Just det. Att bli professor inom humaniora i dag verkar vara lika "lätt" som det var förr att doktorera i samma fält.

7:19:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida