onsdag, september 24, 2008

Lätt som en plätt

Det som hände i Finland är givetvis en stor tragedi. Jag minns att någon självgod politiker någon gång sade, att tillgången till vapen inte är ett problem. Han menade väl, att om någon vill ta livet av någon så gör h*n det oavsett hur tillgången till vapen är. Han menade väl också i nästa andetag att själva tillgången till vapen inte ökar brottsbenägenheten.

Tillåt mig tvivla. Jag är tvärtom övertygad om att enkelheten i att få tag på vapen är en starkt bidragande orsak till morden i Kauhajoki.

Tragedin ger mig också vatten på min kvarn - för mig är det alldeles självklart att vi påverkas av film och musik. Mördaren hade kanske inte gjort det han gjorde om han i stället t.ex. hade lyssnat på Vivaldi eller sett filmen "Love actually".

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida