onsdag, september 24, 2008

Jag vill inte bli behandlad som ett barn

Ibland har människor i serviceyrken en konstig uppfattning om människor som de skall tjäna. De har en ton och en attityd som om de - servicepersonalen alltså - är de enda vuxna och alla kunder måste behandlas som barn. Exempel? Ja, snabbköpskassörskan som säger "Och så kommer kvittot där" med en kvittrande och glad ton som om hon berättade en liten saga för en baby. Nästa gång det händer kanske jag säger med ilsken stämma "Ja, för böveln! Jag vet att kvittot kommer där! Behandla mej inte som en liten glött!"

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Har du någonsin jobbat i butik? Det finns folk som behöver få förklarat för sig vilket hållde ska hålla kassen på för att innehållet inte ska trilla ur. "Handtagen uppåt, så ja. Välkommen åter!" De som ständigt orkar upprepa dessa ramsor utan att höja tonen den 300:e gången har min fulla respekt. Å andra sidan förstår jag dig också, om man nu vet var kvittot kommer ut tillhör man helt enkelt den lilla skaran intelligenta människor. Njut av det.

6:05:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jäpp. Jag har jobbat i bokhandel. Man råkar ut för många konstiga människor. Det känns som om det ämnet får bli en egen bloggpost så småningom!

9:10:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Näst gång någon säger det där med kvittot får du väl svara: Oj. Det var det värsta, det hade jag inte en aaaaning om! Tänk vad dom hittar på nuförtiden.
I övrigt håller jag med OC. Jag tror inte jag skulle vilja byta med någon som jobbar i kassan i till exempel en livsmedelsbutik. De har även min fulla respekt.

12:14:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Eller också säger jag: "Kvitto eller inte kvitto? Det får kvitta."

4:41:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida