lördag, september 13, 2008

Ett makalöst Zappa-stycke

"The Gumbo Variations" från albumet "Hot Rats" är en av mina Frank Zappa-favoriter. Jag kan slå vad om - men jag kan inte leda det i bevis - att FZ tänkte på Bachs "Goldberg-variationer" när han komponerade detta. Hur som helst: stycket är en orgie. Musikerna hade förmodligen himla kul när de spelade in detta. Ian Underwood var helt makalös på saxofon och Sugar Cane Harris spelade elektrisk violin som en gud. Svår musik? Tja, det kan man kanske tycka. Men vem har sagt att man måste förstå musik? Jag finner detta fantastiskt fascinerande. Det här är musik som passar utmärkt till s.k. frigörande dans, om du frågar mig. Det är bara att släppa loss och strunta i vad som är rätt eller fel danssteg. Så - börja med detta:
och fortsätt med detta:
By the way 1:
Gumbo är detta.

By the way 2:
Jag känner mig ibland som apan. Allting är bara upprepningar. Man kommer inte ur fläcken.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Pierre Falk sa...

Zappa var min favorit för 10-15 år sedan. Jag äger över 20 CD med honom. Men, med tanke på Abbey Road som du skrev om tidigare, jag skulle ALDRIG vilja vara en av hans musiker. Att bli halshuggen av en kvick, smart och socialt inkompetent envåldshärskare skulle jag inte klara av.

Men han gjorde fantastisk musik och hade underbara musiker till sin hjälp.

9:48:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Precis! Jag har inte så många album med FZ, men jag är glad för dem jag har. Dock retar det mig ibland att man fick mycket skräp s.a.s. på köpet. Tag som exempel "Lumpy gravy". Den är mestadels superjobbig, men när den är som roligast är den hejdlöst rolig.

10:34:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida