fredag, januari 18, 2008

Dagens fråga

- Använder du tiden för att få saker gjorda eller gör du saker för att få tiden att gå?

Tänk på den ett tag. Man kan först tycka att det var ju en konstig fråga. Man kan tycka att det är hårklyverier. Man kan tycka att det är låtsasdjupt. Men jag tycker att det är ganska välformulerat.

När man studerar folk i smyg och ser vad de håller på med, så blir frågan aktuell. Vissa personer verkar ibland sakna både plan, metod och mål med det de sysslar med. Om man skulle fråga dem vad de gör, så skulle de kanske svara: "Jag bara gör det för att få tiden att gå." Tidsfördriv kallar vi det ibland. Man behöver inte lägga några moraliska aspekter på det. Vi hamnar alla någon gång i lägen där vi har fått tid över och vill "slå ihjäl" den på något sätt. Men det är skillnad på tidsfördriv och tidsfördriv. Att lösa korsord vill jag mena är en bra form av tidsfördriv. Men att använda datorn till att lägga patiens? När det finns kortlekar IRL? Nå, det är väl en sak med tidsfördriv på fritiden. Det är en annan sak med tidsfördriv på arbetet.

Ibland kan man undra vad folk gör på sina arbetsplatser. När de borde göra några vettiga arbetsuppgifter, så gör de i stället något helt planlöst och meningslöst. Arbetstiden skall inte användas till tidsfördriv.

Etiketter: ,

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det där med vad man gör på jobbet är en synnerligan viktig fråga.

Typsikt tidsfördriv eller oj-vad-jag-arbetar-hårt är väl att hålla sig synlig, flytta på pappershögar och vara ständigt aktiv i telefon eller med oviktiga sökningar på datorn...

Inom den kommunala sektorn finns många (gamla kollegor till mig) människor som engagerar sig i att se hårt arbetande ut snarare än att göra det väsentliga.

5:31:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Det är en konst att alltid se ut som om man håller på med något väldigt viktig på jobbet.
Jag ska erkänna att jag vid något enstaka tillfälle fått tiden att gå på jobbet genom att skriva ett kort och snabbt inlägg på min blogg.
Det är fult, men det bjuder jag på. :-)

1:58:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Ingen är väl felfri. Även solen har sina fläckar. Etc. Men tidsfördriv på arbetstid blir problematiskt om det leder till tjänstefel.

10:07:00 fm  
Blogger Jah Hollis sa...

Jag anser nog att det är slutresultatet som räknas.
Vägen dit kan gå på många sätt.

1:42:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida