onsdag, oktober 24, 2007

Några rader om Jan Wolkers

Läste i tidningen att Jan Wolkers dog i förra veckan. Svenska Wikipedia hade inte mycket att komma med. Jag läste i nekrologen, att han slutade skriva och i stället uttryckte sig konstnärligt med skulpturer. Intressant det där med författare och andra skapande människor som uttrycker sig med olika andra medel. Miles Davis målade inte så tokigt, Lars Gullin blev tvungen att sluta spela saxofon och satte sig i stället vid pianot, både Ulf Lundell och Björn Ranelid målar emellanåt etc. Jag kan inte recensera Jan Wolkers' skulpturer, men jag har faktiskt recenserat en av hans böcker. Det här är mitt recensionsexemplar av "Snaggad":
Under en period på 80-talet skrev jag bokrecensioner för en rikstäckande tidning. Så här skrev jag bl.a. om denna bok:

"Jan Wolkers (f. 1925) är en holländsk författare som gjort sig mest känd för sina frispråkiga, öppenhjärtiga romaner, byggda med en hel del självbiografiskt stoff. (...) Redan här (originalet kom 1962) ser vi mycket av det typiskt wolkerska: avslöjanden av förtryck i olika former, blottanden av dubbelmoral och hyckleri, osentimentala skildringar av människor på livets bakgård. Wolkers har förmodligen hämtat inspiration från bl.a. Céline och Henry Miller - två författare som troligen påverkat fler än vad man anar. (...) 'Snaggad' är en hårdkokt skildring av en ung människas förfall i en rå och svekfull värld, skriven utan försköningar men med en stor portion mänsklig värme förenad med livligt temperament. (...)"

Jag tycker recensionen håller än - 22 år efteråt.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Turkisk konfekt var väl lite kult här i Sverige på 70-talet.

Captain Beefheart (Don van Vliet) började väl som någon slags konstnärsunderbarn, gick sedan över till att göra nåot av det märkligaste man hört inom rockmusiken innan han gick tillbaka till konsten på heltid igen.

www.artnet.com/artist/17294/don-van-vliet.html

8:59:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jomenvisst. Captain Beefheart gjorde även en del kul grejer ihop med Frank Zappa.

10:46:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida