onsdag, oktober 24, 2007

Karajans Beethoven

Nu har jag bränt den här för privat bruk:
Herbert von Karajan dirigerade Berliner Philharmoniker när de spelade Beethoven-symfonier - och på denna dubbel-CD finner vi 5:an, 6:an och 9:an. Det tar emot att benämna dessa mästerverk med ordningstal. Denna musik är, som många vet, oerhört svåröverträffad. Symfonierna 5 och 9 kände jag mycket väl till redan innan, men symfoni nr 6 måste jag bli bekant med. De här skivorna är värda att ha, om så bara femte symfonins första sats hade funnits med. Do-do-do-doooooo, Do-do-do-dooooo... Så mäktigt och storslaget och effektfullt!

Det går många historier om Karajan och alla är inte smickrande. Men karln måste ha haft humor, annars kunde han inte ha fällt följande replik. Det berättas, att Karajan skulle åka taxi i Berlin. Chauffören frågade vart han skulle köra. Karajan svarade: "Kör mig vart som helst. Jag behövs överallt."

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida