måndag, januari 08, 2007

Snurrar runt på samma ställe

Första dagen på jobbet efter en ganska lång ledighet. Inte gör jag vågen. Det känns mest som att vara fast i ett ekorrhjul. Jag vet, jag vet. Jag borde vara tacksam för att jag har ett jobb och för att det är fast och på heltid. Men måste det vara så förutsägbart? Måste det vara så ospännande? Det ena året är ju det andra likt. Chanserna att jag kan påverka mitt arbetes innehåll är ganska försumbara. Alla viktiga beslut tas på annat håll och av andra personer. Den ena måndagen är den andra lik, den ena veckan är den andra lik, den ena månaden är den andra lik - etc.

Frihet - vad är det? Inte är man fri om man har ett lönearbete. Makt - vad är det? Inte har man makt om man är löntagare. Inflytande - vad är det? Tja, vad är allt det där vi jagar efter? En regnbåge?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida