onsdag, januari 03, 2007

1900 - "ett mäktigt epos"

I kväll och i morgon kväll visas denna film på TV:
För sisådär tio år sedan tyckte jag, att den var en av världens absolut bästa filmer. Det tycker jag inte längre. OK, jag kan erkänna att den är - för att använda en klyscha - "ett mäktigt epos". Men numera gillar jag inte sådana här övertydliga och programmatiska filmer.

Men - det måste erkännas - den är värd att se. Den innehåller många mäktiga scener med de unga Robert De Niro och Gérard Depardieu i huvudrollerna. I denna här avbildade scen har de hamnat i en situation som inte blev riktigt som de hade tänkt sig... Där kan du för övrigt stanna till ett tag och läsa hela recensionen. Det är en ganska adekvat recension.

Burt Lancaster och Sterling Hayden gjorde här riktigt bra rollprestationer. Men Donald Sutherland hade i "1900" en av filmhistoriens mest motbjudande roller. Han spelade en fascist som definitivt inte hade alla hästar i stallet. Så småningom blev karaktären utsatt för massornas vrede ute på ett sädesfält - en hämnd som jag inte hade något obehag av att se, ty den hämnden kändes befogad.

Det finns ett par riktigt äckliga scener - men det är ju svårt att undvika om man skall skildra fascismens framväxt i Italien. I båda de, i mina ögon, två äckligaste scenerna är Donald Sutherland inblandad. I den ena tar han på ett bestialiskt sätt livet av en katt, i den andra dödar han på det grymmaste vis en liten pojke. Jag avslöjar inte mera här. Se filmen - båda delarna!

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Det är alltså läge att bänka sig framför tv:n? Har faktiskt inte sett detta epos.

1:57:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Det är läge!

2:24:00 em  
Blogger Unknown sa...

Älskade filmen för 20+ år sedan - eller var det kvasiintellektualitet?
Nå, idag orkar jag inte med den. Men Musiken!

Ennio M. Mycket vackert.

/H

5:19:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Kan hålla med dig, Håkan. Det är s.a.s. för mycket av allting i 1900.

6:17:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida