fredag, januari 05, 2007

Ingen glass i dag

Jag gillar tydliga budskap. Jag tycker inte om luddiga och oklara besked.
Det syns tydligt att den här kiosken är stängd. Inte en enda löpsedel sitter uppe. Hela stället ser tomt och övergivet ut. Men ännu finns det kvar förteckningar över vilka glasser man sålde. Det man mest sålde från denna kiosk var nämligen glass. Och det sålde man i första hand till badgästerna i närheten av kiosken.

Denna bild tog jag i dag. Innanför glaset där kunderna gjorde sina beställningar syns nu en pappskylt: STÄNGT. Det kallar jag tydlig information. Sedan kan man ju förstås tycka, att det är en ganska knapphändig information. Man skulle kunna påstå, att det hade varit bra med ett tillägg som t.ex. "Öppnar igen 1 juni" eller något i den stilen. Man kan också tycka, att det är redundant information. Skylten behövs inte. Vi fattar ändå, att det är stängt. Eller? Nja, jag är inte så säker på det. Det skulle mycket väl kunna dyka upp en presumtiv kund som tycker att det är ett jävla sätt att ha stängt utan att ha en skylt som tydliggör detta förhållande.

Men hur eller hur: det är ett obestridligt faktum som vi här får reda på via en skylt. Stället är stängt. Vi behöver inte tvivla på den punkten.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Allt som är klargörande i det kaos som är tillvaron är välgörande för sinnet. Skylten tyder på en viss omsorg om kundkretsen. Man har inte övergivit kiosken i brådska utan stängt i god ordning och därmed finns hopp om att den även öppnas.

11:47:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Klok synpunkt. Du har givetvis rätt.

1:08:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida