söndag, januari 07, 2007

Ett årtionde samlat på 80 spår?

Det är nästan en prestation att missa så mycket!

Så här är det: Jag har en samling med 40 st. 70-talslåtar på 2 CD-album. De är egentligen hämtade från
detta album. Det finns ytterligare ett album med 40 andra 70-talslåtar - men det albumet har jag inte. De 20 första låtarna samlade jag på ett album till vilket jag fixade detta omslag:

[Här fanns det tidigare en teckning som föreställde en sorts minibuss som kanske härstammade från ett hippiekollektiv - med "peace"-tecken och allt. Anledningen till att jag nu har tagit bort bilden är att jag inte längre minns vem som var upphovsman till den - och jag vill inte ha något tjafs om upphovsrätten.]

Där förekommer sådana obeskrivligt töntiga melodier (Och nu menar jag melodier. Texterna var generellt sett nästan alltid töntiga.) som "Tie a yellow ribbon round the old oak tree" och "Paloma blanca". Att komponera sådana slingor borde vara straffbart. Till de bra låtarna räknar jag "It's a heartache", "Love grows (where my Rosemary goes)", "Baretta's theme", "If you leave me now" och den superba - men nu närmast totalt bortglömda - "I'd love you to want me".

Till mitt album nr 2 med nästa 20 låtar (från album nr 1 - hänger du med?) fixade jag detta omslag [som är hämtat ur inledningen till "Gudfadern" - en scen som väl alla känner till vid det här laget]:
Här kan du lyssna på den Madonna-kopierade "American pie", en av Elvis Presleys bästa låtar, nämligen "Suspicious minds, Steve Miller Bands enda kända låt (?) "The joker" etc. Även här förekommer det otroligt jönsiga slingor, som t.ex. i "Poppa Joe".

Men... Alltså... Hur tänkte de när de gjorde denna sammanställning? Menar de på fullt allvar att dessa 80 låtar (på mina två första länkar i denna post) skulle återspegla 70-talets musik på ett rättvist sätt? No way!

Var är proggen? Var är hårdrocken? Var är den symfoniska rocken? Var är punken? Var är reggaen? Var är "floor fillers" som Rod Stewart, Fleetwood Mac, Roxy Music, Rolling Stones och ABBA? Etc. Här saknas massor! Bakläxa! Gå tillbaka och gör om! Varför blev inte jag tillfrågad? Då hade vi kunnat förhindra detta magplask till årtiondeåterspeglingsförsök.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida