måndag, januari 01, 2007

Hur viktig var James Brown?

Den här singeln köpte jag när den var ny. Jag vet att James Brown var viktig.
Men aldrig i livet att jag håller med Andres Lokko när han skriver så här. Jag håller nästan aldrig med Andres Lokko. Men hur skall jag kunna göra det? Han skriver nästan bara om saker jag inte har det minsta intresse för. Det går liksom nästan aldrig att säga emot honom, ty han skriver nästan alltid bara om saker som nästan bara han känner till. Ingen annan - eller i alla fall bara en liten särintresse-minoritet - har en susning om vad han menar eller vart han vill komma.

Påståendet att James Brown var 1900-talets viktigaste artist är nonsens. Jag kan lika gärna påstå, att Jean-Luc Godard var 1900-talets viktigaste regissör eller att Franz Kafka var 1900-talets viktigaste författare. Jag skulle t.o.m. med viss framgång kunna hävda, att Thore Skogman var 1900-talets viktigaste svenska entertainer. Allt är nonsens. Tag er i akt för alla sådana besserwissrar som ger sken av att ha insett SANNINGEN.

James Brown var förvisso en artist med ett visst inflytande. Men att påstå, att han var 1900-talets viktigaste artist är fjantigt, om man inte ger en massa belägg för det. För det första måste man definiera ordet "viktig". Viktig för vad? Viktig för vem? Viktig på vilket sätt? För det andra måste man - när man vet vad man skall leta efter - skapa parametrar där vissa mätbara fenomen kan registreras och jämföras på ett adekvat och meningsfullt sätt. Mätningarna måste kunna leda till både relevanta och tillförlitliga slutsatser. Fråga: Har herr Lokko presenterat någon sorts vetenskapligt tillförlitlig mätmetod, som bortom allt tvivel måste leda till slutsatsen att James Brown var 1900-talets viktigaste artist? Svar: Nej.

Det är som det brukar vara: påstå något uppseendeväckande på ett självsäkert och kaxigt sätt, så får du genast en massa jasägare och tillbedjare.

2 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Hoppas att vi kan enas om att Brown var en av de viktigaste, om än kanske inte the viktigaste. Och nästa vecka skriver Lokko samma sak om någon annan (även om jag gillar honom).

2:43:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

OK, James Brown var viktig. Och Lokko gör sig viktig.

6:47:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida