lördag, december 30, 2006

Dersu Uzala - vägvisaren

Det figurerar olika uppgifter om vilket år denna film gjordes (1974 eller 1975), men en sak är säker. Den är en av alla dessa filmer man måste se innan man dör.
Det är en rörande historia mästaren Kurosawa här berättar. Intrigen beskrivs helt adekvat här, men jag är inte fullt lika lyrisk som den recensenten. Att filmen skulle vara överlägsen Kurosawas alla andra verk har jag svårt att tro. Själv skulle jag ranka både "Ran" och "Blodets tron" högre. Men - a vadå - det här är en film som slår det mesta. Jag minns ännu min första reaktion när jag första gången såg filmen på bio och det gick upp för mig att filmen var slut. Jag tänkte "Va?! Redan?!" och då hade jag suttit helt fokuserad på denna film i mer än två timmar. Jag hade kommit in i en stämning jag inte ville lämna.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida