fredag, december 29, 2006

Bortslösad tid?

Man tror, att man skall ha tid till allt möjligt när man är ledig. Varenda gång går jag på samma nit. Tiden bara forsar i väg. Det enda jag använder den där lediga tiden till är en massa strunt. Eller? Är det den riktiga niten? Att det egentligen inte är strunt?

Vad har jag hunnit i dag? Detta: läst tidningen, gjort yoga, lagat frukost, hunnit börja läsa "Svinalängorna", lyssnat på Dylans "Modern times", gått en runda på mer än en timme, gjort en virusinventering, lagat middag, sett "Pulp fiction" (för kanske sjätte gången i mitt liv) och gjort några andra småsaker. Nu sitter jag här och tycker att jag borde använt dagen bättre. Jag borde ha läst mera, kan jag tycka.

Men så kom jag att tänka på något gammalt talesätt. Jag har glömt den exakta formuleringen, men det går ut på detta: Desto mera man har att göra, desto mera hinner man. Så är det nog. Just därför att man inbillar sig ha hur mycket tid som helst, så rinner tiden bort och inget vettigt blir gjort. Eller? Det är nog trots allt vettigt att ibland inte vara så himla vettig.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida