lördag, december 30, 2006

Antenner ute?

I morse var Peter LeMarc gäst i TV4-studion. Samtalet gled in på detta med inspiration och skrivkramp m.m. Han hävdade, att skrivkramp var för amatörer och han menade, att det blir inget skrivet utan god disciplin. Ni känner igen det: 90 % transpiration och 10 % inspiration. Det är inte så, sade han, att idéerna svävar omkring och att det bara gäller att ha antennerna ute för att fånga dem.

Tja, jag antar att det finns olika synsätt på det där. Keith Richards påstod i en intervju något med innebörden att alla idéer redan finns och att det bara gäller att ta in dem.


Själv vill jag här nu göra mig märkvärdig och påstå att det är både och. Ofta måste jag krysta fram varje ordföljd. Men ibland är det som om jag bara är ett medium. Någon annan dikterar vad jag skall skriva och jag bara verkställer det hela genom att hålla i pennan eller trycka på tangenterna. När jag ser det färdiga resultatet begriper jag inte hur det blev till. Plötsligt bara finns det där att läsa. Och - får jag erkänna - det är alltid de nästan självskrivna texterna som jag blir mest nöjd med. Det handlar väl om att ha "flow" och vara med om en "peak experience".

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida