fredag, december 29, 2006

Kräsen

Det börjar bli problematiskt det här. I går började jag läsa "Svinalängorna". I dag gav jag upp. Jag är så kräsen numera. Det är ett av mina problem. Jag hittar alltmera sällan en skönlitterär bok som jag verkligen vill sluka.

Det är för mig en gåta hur en så pass taffligt skriven bok som "Svinalängorna" kunde få Augustpriset. Boken är skriven på ett sätt som är ljusår från den s.k. ranelidskan. I "Svinalängorna" är meningarna sällan på tolv ord eller mera. Så här kan det se ut: "Men där stod bara kartong på kartong med tomater. Kartong på kartong med fruset kött. Pulversås i skafferierna. Vetemjöl i stora säckar. Vi stängde skåpen igen. Gick ut i baren." (s.140f) Jag tycker det är slapp språkbehandling som absolut inte är värd något pris.

Jag har nu också gett upp läsningen av "Fågelbovägen 32". Jag gitter inte engagera mig i en sådan historia. Den enda skönlitterära bok jag just nu står ut med att läsa är Leonore Fleischers "Shadowlands" - ni vet den där som handlar om hur den världsberömde författaren C. S. Lewis på ålderns höst blir förälskad i en amerikansk kvinna. Ni har kanske sett filmen med Anthony Hopkins och Debra Winger i huvudrollerna.

Ibland tänker jag, att denna min kräsenhet är bloggosfärens fel. Kan det vara så, att jag har vant mig vid att se snabba resultat vid läsning? Har bloggar gjort mig mera otålig? Många bloggare är ju mästare på att direkt komma till pudelns kärna och inte hålla på med en massa dösnack. Det är det jag saknar i mycket skönlitteratur. Man går en massa omvägar via sidospår och utvikningar och tillbakablickar och så himla mycket poänglöst tjafs; och så tar man 50 sidor på sig för att komma till saken - något som man borde ha gjort på max fem sidor.

Skönlitterära författare får passa sig. Folk blir mer och mer intresserade av bloggar och - tror jag - alltmera likgiltiga inför etablerade författares senaste påhitt. Varför lägga ned flera timmars läsning på en tämligen simpel och andefattig roman på säg 300 sidor när man kan bli lika "bildad" eller "upplyst" eller "berikad" av att läsa kanske 30 bloggposter på någon timme?

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida