söndag, augusti 13, 2006

En Fromm-bok

En viktig bok, utan tvekan. Fromms påverkan på andra tänkare inom socialpsykologin och dess angränsande områden är svåröverskådlig. Jag skall inte här göra en regelmässig recension av denna bok. (Original 1943. Denna upplaga från 1982.) Jag vill bara påpeka, att den en period i mitt liv var väldigt viktig - liksom några andra av Fromms klassiker: "Den destruktiva människan", "Att ha eller att vara?", "Kärlekens konst" och "Är människan ond eller god?". Bäst av dessa var den monumentala "Den destruktiva människan".
Under min Fromm-period slukade jag allt han påstod, nästan otuggat. Nu kan jag tycka, att han var lite onödigt omständlig och att hans stil var lite väl pretentiös.
När jag nu bläddrar igenom "Flykten från friheten" blir jag förbluffad över hur få understrykningar jag gjorde. Minnet har spelat mig ett spratt. Jag inbillade mig, att understrykningarna skulle dugga tätt här. Icke. Boken förefaller nu ganska svamlig och flummig. En Elias Canetti skulle ha formulerat sig oerhört mycket mera stringent och en Francesco Alberoni skulle ha skrivit mycket mera medryckande. Vad Fromm försöker säga är egentligen - väldigt kortfattat - att människan får ångest av frihet. Och för att undfly ångesten flyr vi från friheten - in i masochism, maktbegär och auktoritetsbeundran.
En förklaring till att Hitler kunde ta makten...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida