lördag, augusti 12, 2006

Städa-leda

Jag städar. Nu måste jag ta en paus. Det händer varenda gång jag städar: jag tar i så att jag badar i svett. Att dammsuga huset blir för mig som en brottningsmatch med en sumobrottare runt 200 kg. Det är en förbannad plåga. Så, innan jag städar andra våningen måste jag alltså ta en paus.
Jag undrar om detta har något samband med att jag har så lätt för att ta sönder saker. Oräkneliga är alla föremål jag har förstört genom åren. Dammsugare är bara en artikel. Kaffebryggare är en annan, sedan tillkommer alla glas, koppar, tallrikar, vaser etc. i en oändlig rad. Jag måste ha fel på motoriken. Det är nog också därför det blir så kämpigt för mig att dammsuga.
Men varför skall det vara så grymt tråkigt att städa? Finns det något tradigare? Hur skall man göra det lustbetonat? Vilken morot kan locka? Att bli bjuden på hämtmat? "Bjuden"? Det är ändå hushållets pengar. Vi delar på alla inkomster och utgifter. Men städa måste man ju. Det skulle bli dyrt att belöna städning så.
Hur göra det mera lustbetonat, alltså? Lyssna på musik i hörlurar? Det räcker inte som kompensation. Då blir jag i stället påmind om hur outhärdligt lång tid det tar att städa. Det enklaste vore att strunta i städning, men det alternativet faller bort p.g.a. sin egen orimlighet. Med två katter i huset måste vi städa grundligt minst en gång i veckan, annars får hustrun känning av allergi.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida