tisdag, juli 18, 2006

Astrud väntar

Det här albumet köpte jag, till en summa som motsvarar c:a hundra svenska kronor, i en mycket välsorterad skivaffär i Gdynia:
Det är visserligen att bra urval låtar, med "Manhã de Carnival", "Corcovado (Quiet nights of quiet stars)", "The shadow of your smile" m.fl. Men, ack, ack. Att ge ut en sådan här samling utan att ta med "The girl from Ipanema"? Hur tänkte man då? Att det inte är en låt för "lovers"?
En sak till: Urvalet verkar vara gjort 2003. Hur kan man då ha missat Astruds svindlande vackra tolkning av "I will wait for you" - ledmotivet till filmen "Paraplyerna i Cherbourg"? Den melodin och den texten kunde i en annan värld ha varit skrivna direkt för Astrud Gilberto. Så klockrent är det. (Smakprov här.)
Och en sak till: Hur pass bra klarar sig en film eller en låt utan varandra? Jag förknippar "I will wait for you" så oerhört starkt med filmen, så jag undrar om det skulle ha blivit en helt annan film utan den låten. Och omvänt: skulle melodin falla platt till marken utan stöd av minnena från filmen? Jag vet inte. Men jag är säker på, att här handlar det om något av tidernas bästa soundtrack.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida