söndag, juli 16, 2006

Polen - några intryck. 2

När man säger Polen, så tänker kanske många "Fattigt, förtryck, trist, grått och eländigt". Det är delvis sant. Men polska landsbygden är vacker, med sina böljande sädesfält, sina vackra sandstränder m.m. Vägnätet är dock knappt godkänt. Kanske NCC och Skanska hjälper till att rusta upp? Jag såg nämligen deras logotyper på olika ställen och vid ett vägarbete gick det omkring en massa gubbar med Skanskas "logga" på ryggen. Skyltningen längs med vägarna är också ganska kass, vilket gör bilkörningen till något av ett hasardspel - om man inte har en riktigt bra karta. Många hus är visserligen gråa och ser 20-tals-fattigt trista ut, men det pågår en massa jobb med bygge av nya och färgglada hus.
Längs ett promenadstråk med olika säljställen fastnade min blick på den här tjejen nedan. Kanske affärerna inte gick så bra? De här försäljarna tycks i alla fall ha ett väldigt tålamod. De riggar upp ståndet tidigt på förmiddagen och så sitter de där minst till solens nedgång. Inte kan förtjänsten bli så strålande - med de priserna.
Priserna var ofta otroligt låga. Man kan t.ex. äta en god lunch (med en stort tilltagen portion) för ungefär halva priset mot här hemma i Sverige. Men alla köpcentra är inte så billiga. I Gdynia var H&M och KappAhl m.fl. nästan lika dyra som här.
När jag var inne i komplexet nedan, så kunde jag inte riktigt fatta att jag var i Polen. Jag hade inte väntat mig sådan kommers. Här finns alltså köpcentra så gigantiska att de får många svenska köpcentra att framstå som små nybörjare som försöker komma sig upp. Här finns butiker som säljer hemelektronik och vitvaror så att de kan göra Onoff och SIBA m.fl. gröna av avund. Plattskärm efter plattskärm, sida vid sida, i oändliga rader. Etc.
Så här kunde det se ut utanför ett annat gigantiskt varuhus - och McDonalds är granne:
Polen vill vara med och spela i EU-ligan.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida